Weekje vakantie ! Safari en Malawi Lake - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu Weekje vakantie ! Safari en Malawi Lake - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu

Weekje vakantie ! Safari en Malawi Lake

Door: Jorie

Blijf op de hoogte en volg Jorie

24 Mei 2015 | Malawi, Blantyre

Verslag Safari en Lake Malawi

In dit verslag vertel ik over mijn safari in Zambia en onze relax dagen aan Lake Malawi. Weer een leuk verhaaltje om te lezen op de wc bijvoorbeeld, of om voor te lezen
aan je man (wel doen he mama) hahahah. Hier komt ie dan!

dag 22, op naar Lilongwe 17/5

Het geluid van de wekker heeft me nog nooit zo veel pijn gedaan als vanochtend. Na 5 korte uurtjes slaap werd het dan toch echt tijd om mijn bed uit te rollen. Voor
het eerst had ik het echt koud in Malawi. Ik had de hele nacht in de tocht gelegen dus ik stond op met een verstopte neus en een zere keel. Net op de dag dat we naar
Lilongwe vertrekken, word ik ziek. Maar dat gaat wel weer over dacht ik zo. Nadat iedereen op een ochtendtempo zijn spullen buiten hadden gezet, stonden we stipt om
6 uur klaar om te vertrekken. Hans, Robbin en Esther waren nog niet klaar, dus wachtten we evcen. We reden met hetzelfde busje als waarmee we naar Muona zijn gereden.
Zelfs met dezelfde chauffeurs. Maar dit keer niet met zijn 6en in een busje, maar met zijn 9en. Lekker krap dus. Nadat Hans Robbin en Esther klaar waren, waren we klaar
voor vertrek. Op naar Lilongwe. Het busje waarmee we reden zette ons af in Blantyere. Vanuit Blantyere gaan we verder met een andere bus. De rit duurde korter dan op
de heenweg. We deden er nu ongeveer 5 uurtjes over. Nadat we in Blantyere aankwamen moesten we tot half 4 wachten op de bus. We besloten te gaan eten bij een restaurant
vlak bij de supermarkt. Het was een groot overdekt stuk waar veel eettentjes stonden. We zaten nog niet of er stonden al 7 verschillendende verkopers om ons heen om
ervoor te zorgen dat we bij hun eten zouden kopen. Iedereen bestelde een pizza en sommige ook een milkshake. Na 3 stukjes pizza kon ik niet meer. Mijn maag is niet
meer gewend aan vettig eten. Ik heb de pizza helaas moeten laten staan. Na het eten moesten we nog ongeveer 2 uur wachten. We zagen dat je wifi kon kopen, voor 350
kwacha (80 cent) kon je een uur op internet. Meteen pakte ik mijn laptop en zette ik skype aan. Na 3 weken kon ik eindelijk weer eventjes mijn familie zien. Man, wat
voelde dat fijn. Eindelijk kon ik mijn mama even zien, maar ook mijn zusjes, opa en oma en mijn tante. Maar wat voor mij het belangrijkste was, was dat ik mijn papa
kon zien. Het was zo fijn om te kunnen zien dat het beter met hem gaat, en dat hij er goed uit ziet. Dat heeft me zo veel goed gedaan. ik ben zo ontzettend trots op
mijn gezinnetje in Nederland. Het liefst wilde ik ze knuffelen door mijn beeldscherm heen, maar helaas lukt dat niet.

Na een lange skypesessie besloot ik ook nog even mijn beste vriend Ilyas te bellen via whatsapp. Echt super om iedereen weer even te kunnen horen en je verhalen te
kunnen vertellen. Ook belde ik mijn schoonmama, waar ik ook heel blij mee was om die even te horen. Ik heb totaal geen heimwee, maar ik mis de mensen die het dichts
bij me staan stiekem toch wel. Helaas moest Daniel werken, dus heb ik die gemist. Maar dat komt nog wel. Het fleurde me helemaal op om iedereen weer te spreken. de
twee uurtjes vlogen voorbij en voordat we het wisten moesten we alweer naar de volgende bus. Het was een luxe vakantiebus waarmee we van Blantyere naar Lilongwe reden.
Ook deze rit duurde bijna 4 uur. Na de lange reis kwamen we aan bij een pleintje waar verschillende restaurants zaten. We kozen er een uit om te gaan eten. Aangezien
ik nog steeds niet lekker was, en de pizza totaal niet goed was gevallen, koos ik voor een simpele salade. Na het eten vertrokken we naar onze lodge, Korea Garden.
Hier verblijven we voor een nacht en dan vertrekken we morgen richting Zambia. Het was een mooie lodge. We slapen met zijn allen op een locatie en delen met zijn 6en
een douche. Ook is er een zwembad en krijgen we een ontbijtje morgen. En dat voor 12 euro per nacht! We hebben niet veel meer gedaan en zijn vroeg gaan slapen.
De wekker staat weer op 7 uur.


Dag 23, Kiboko safari 18/5

Vanochtend stonden we wederom in alle vroege vroegte weer op om richting Zambia te vertrekken. Maar eerst, ontbijten. Het ontbijt was heerlijk, we kregen een gebakken
eitje en je kon zo veel opscheppen als je wilde. Tomaten, pannenkoeken, spek, worstjes, boterhammen, thee, koffie en beleg. Na 3 weken was ik wel weer toe aan zo'n
ontbijtje. Nadat iedereen zijn buikjes weer rond had gegeten vertrokken we richting kiboko safari's. Dit ligt midden in de stad. Na heel veel gedoe met de betalingen,
creditcards die niet werkte en veel gestress, vertrokken we uiteindelijk een uur te laat naar Zambia. De reis zou ongeveer 6 tot 7 uur gaan duren. We waren met zijn 10en.
Wij met zijn 9en en een vrouw uit Canada. De reis duurde best lang, we moesten op de grens allemaal onze paspoort laten zien, onze vaccinatie boekjes en ook moesten we
een visa halen. Bij de ingang werden we gescand om te kijken of we geen koorts hebben en daarna mochten we weer door. Met wat gezellige muziek kwamen we de reis door.
Op de helft van onze rit stopte we voor een lunch. We kregen sandwiches met kaas, sla en tomaat, een appel, een zakje chips en een glas ranja. Net als op schoolreisje.
Na de break reden we in een keer door richting South Luanga. Toen we er aan kwamen waren we natuurlijk erg benieuwd waar we zouden verblijven. Maar eerst even een plas
in het toiletgebouw. Ik besloot buiten even te wachten, en opeens hoorde ik een harde gil van Marlou. Er zat een kikker in haar WC rol. Ik liep het toiletgebouw naar
binnen en moest hard lachen. Er zaten op iedere WC wel kikkers. Sommige waren heel klein maar sommige ook wat groter. Niet dat ik bang ben voor kikkers, maar ze staren
je zo aan als je op de WC zit. Na het WC avontuur liepen we richting ons kamp. We sliepen vlak bij het water. Iets verderop zagen we ons eerste wilde dier. Een krokodil!
We sliepen in tenten. Ze zagen er ontzettend schattig uit. Er stonden 2 bedden in en een kastje. Nadat we onze spullen hadden weggelegd besloten we onze eerste duik
sinds dat we hier zijn te nemen. In onze bikini's vertrokken we naar het zwembad. Het zwembad lag hoog zodat er geen dieren bij kunnen komen. Het was heerlijk om even
te kunnen zwemmen. Na het zwemmen namen we een douche. Er waren grote stortdouches met: WARM WATER. Ook in de douche bleven de kikkers je aankijken. Na het douchen
liepen we terug naar de tenten. Na het omkleden liepen we even over het terrein. Ineens werden we ingehaald door een paar rennende apen. Ze passeerde ons in een grote
troep. Het waren echt veel apen. Super raar om te bedenken dat je niet in apenheul bent, en dat de apen hier gewoon echt langs je lopen. Het waren baboons. Onze begeleider
vertelde dat ze iedere ochtend en avond passeren en dat ze erg ondeugend kunnen zijn en dat ze alles pakken wat ze pakken kunnen. Na een lange dag reizen en veel
indrukken vertrokken we na het kampvuur richting ons bed. Morgen moeten we om 5 uur opstaan om richting de dieren te gaan.


Dag 24, safari 19/5

Vanochtend zaten we om half 6 al aan het ontbijt. Ook hier kregen we een heerlijk ontbijtje met pannenkoeken. Om 6 uur stapte we in onze jeep en vetrokken we richting
de dieren. De eerste dieren die we tegenkwamen waren de apen. Die zitten werkelijkwaar overal. Na de apen zagen we op hele verre afstand twee leeuwen tegen. Ze lagen
erg ver weg, maar het was super om ze zo in het wild te kunnen zien. Er zitten bijna geen mannetjes leeuwen meer omdat deze zijn vermoord door stropers. Ook kunnen we
helaas niet de hele big five zien. Er zijn geen neushoorns meer omdat ook deze zijn gestroopt voor hun hoorns. Daarna kwamen we hele mooie impala's tegen. Ze hadden
een goudoranje vacht en zagen er erg sierlijk uit. Het waren erg mooie beesten om naar te kijken. Iets verderop zag ik in de verte een olifant. Daar had ik me het
meest op verheugd. De chauffeur probeerde zo dichtbij mogelijk te komen. Ik werd zo enthausiast. Ik probeerde zo veel mogelijk foto's te maken. De olifant kwam steeds
dichterbij, ik moest me een paar keer realiseren dat we niet in beekse bergen zijn en dat het gewoon echt is. De olifanten waren zo indrukwekkend. Het zijn echt
prachtige beesten waar ik uren naar kan kijken. Na de olifanten reden we door, onderweg kwamen we nog verschillende beesten tegen. Eerst kwamen we de giraffen tegen.
Het waren er 3. Man wat zijn dat mooie beesten. Ik kon me steeds maar niet realiseren dat het allemaal echt was. Ook de giraffen waren erg indrukwekkend. Het is zo
grappig om te zien dat ze zo ontzettend lang zijn en dat ze dan toch het aller hoogste blaadje aan de boom proberen te pakken. Het waren mooie giraffen. Na de giraffen
kwamen we de zebra's tegen. Ook deze zien er mooier uit dan op tv. De kleuren springen eruit tussen het gras. Zo indrukwekkend om al deze dieren zo te kunnen zien.
Onderweg kwamen we nog een keer olifanten tegen. Ik moest gewoon bijna huilen van blijdschap. Ik was zo blij dat ik ze van dichtbij heb mogen bekijken. Het was zo echt.
Ik heb er gewoon geen woorden voor. Ik heb de hele trip zitten genieten en gelachen. Richting het einde van onze eerste safarisessie kwamen we nog nijlpaarden en
krokodillen tegen. Deze lagen op een wat verdere afstand. Rond 11 uur arriveerde we weer op het kamp. We zouden pas rond half 4 terug gaan. Nu hadden we dus even tijd
om lekker te relaxen en te zwemmen. Ook kregen we een heerlijke lunch: ovenschotel. Na de lunch zwommen we nog eventjes en rond half 4 vetrokken we weer. Ook tijdens
deze rit kwamen we de olifanten, zebra's en giraffen tegen. De olifanten waren dit keer zo ontzetten dichtbij, ze stonden pal langs onze auto. Je kon ze bijna aanraken.
Ook kwamen we weer langs de leeuwe, die dit keer veel dichtbij lagen. Opeens versnelde we onze snelheid en ik zag meteen waarom, de zonsondergang. We stopte bij een
grote ope vlakte waar zebra's en giraffen liepen. We stopte de auto op een verhoging en zagen ik de mooiste zonsondergang die ik ooit heb gezien. Daarna namen we nog
even een kijkje bij de giraffen. We kregen wat lekkers te drinken en een koek. Na het drinken moest ik heel nodig plassen. (je word hier trouwens echt een pro in
wildplassen) we moesten een stukje lopen en kwamen bij een grote kuil terecht. Hier moesten we plassen. In het toiletgebouw word je aangekeken door kikkers, maar hier
werden we aangekeken door drie giraffen. Na het plassen liep ik nog even met Esther mee, want die moest ook plassen. Toen kreeg ik bijna een hartverzakking want ik dacht
dat ik in de verte een leeuw zag liggen. Snel haalde ik de begeleiding en die lachte me hard uit, want het was een boom. Helaas.

na onze stop verttrokken we in het donker verder. Opzoek naar de laatste dieren van onze big four. Een safari in het donker is toch best spannend. Je ziet niks. Voorop
de auto stond een man met een grote zaklamp het terrein te verkennen. Zo kon hij de dieren verblinden zodat ze niet op ons af komen. Het eerste dier wat we tegenkwamen
was een soort wilde boskat. Heel klein maar erg mooi. Nog iets verder op kwamen we de buffel tegen. Nog een dier gevonden van onze big four! Hij was kleiner dan ik had
verwacht maar wel indrukwekkend om te zien. Nu moesten we nog maar een dier: de luipaard. Na lang zoeken zagen we hem nog steeds niet. Maar tijdens de rit zag ik wel
de mooiste sterrenhemel die ik ooit heb gezien. Zo ontzettend helder dat je zelfs de melkweg kon zien, adembenemend mooi. Na lang zoeken kwamen we een andere jeep
tegen, de begeleiders begonnen met elkaar te praten, we konden er niks van verstaan. De chauffeur maakte een snelle vaart en vertelde dat de luipaard gespot was. Vol
enthausiame zochten we naar de luipaard. Even dachten we dat we hem niet meer gingen zien maar toen ineens dook hij op. Recht langs onze auto. Niet bang liep hij
charmant langs de jeep. wauw. Dat waren bijna de enige woorden die ik kon uitbrengen. Wat een ontzettend mooi beest. Prachtig geel met zwarte stippen. Een super dier
om onze safari meer af te sluiten. Echt geweldig..

Toen we terug reden kwamen we nog langs wat nijlpaarden. Die ook recht langs onze auto liepen. Man wat zijn dat grote beesten. Niet normaal. Eenmaal teruggekomen op het
kamp zagen we nog wat apen. Ik voelde me nog steeds niet lekker en had knallende koppijn dus ik ben na het eten meteen naar bed gegaan in de hoop dat ik me morgen weer
wat beter zou gaan voelen. Om 6 uur moesten we weer op voor onze terugreis.


Dag 24, terug naar Malawi. 20/5

Het is niet echt een uitslaapvakantie, want ook vanochtend stonden we weer vroeg op voor ons ontbijt. Na het ontbijt liepen we richting het toiletgebouw om onze
tanden te poetsen, en daar stonden ze, 3 prachtige olifanten. Twee volwassenen en een baby'tje. Zo dichtbij, gewoon bij ons op het kamp. Onwerkelijk. Jammergenoeg moesten
we weer terug naar Malawi. Om 7 uur stonden we weer paraat om te gaan. Onze tassen werden in ht busje geladen en we vertrokken weer richting Malawi. Onderweg stopte we
bij een soort textielfabriek. Hier werden prachtige doeken gemaakt. Ze werden met de hand beschilderd. Het zag er echt prachtig uit. Na de rondleiding kwamen we in de
winkel terecht. Het was een erg grote winkel waar je vanalles kon kopen. Helaas was het wel wat duur.. Na onze stop reden we verder. Onderweg stopte we nog even bij
de grens voor de nodige stempels in onze paspoorten en arriveerde we weer in Malawi. We reden hierna in een keer door naar Lilongwe. We stopte net iets voor Lilongwe om
Hans af te zetten in Namingtete. Hij had een afspraak hier. Toen we weer terug kwamen bij kiboko safari's liepen we met al onze spullen richting de pinautomaat en naar
de supermarkt om wat lekker dingen te halen, en het belangrijkste: drank. Want we moeten ook even lol maken op onze vakantie. Na de boodschappen vertrokken we met de
taxi weer richting de korea garden. We sliepen weer in dezelfde kamers. Na een duik in het zwembad aten we met zijn zesjes in het restaurant. Esther en Robbin waren wat
gaan eten in de stad. Het was ontzettend gezellig. Ik bestelde een spicy beef wrap met frietjes en het was heerlijk. Lekker pittig en het belangrijkste, VLEEEEEEES!
Na het eten was iedereen eigenlijk te moe om iets te doen, maar we raapte onze energie bij elkaar en begonnen een spelletje kingsen. Het was een super gezellig avond.
Na wat drankjes belande we weer in bed met dit keer de wekker op 8 uur.


Dag 25, op naar Senga Bay, Salima 21/5

Rond half 9 zaten we deze ochtend alweer klaar voor een heerlijk uitgebreid ontbijtje. Er stond een heerlijke fruitsalade met papaya, sinsaasappel, meloen, banaan en
appel. Nadat we onze magen weer gevuld hadden begon onze wachtsessie op Hans. Hij zou rond een uur of 11 bij onze lodge zijn. We dronken nog wat en pakte onze spullen
in. Rond 11 uur kwam Hans aan bij de lodge en vertrokken we met de taxi richting de bushalte. Nou wat je een bushalte noemt, noem het eerder een busopslag. Man wat
stonden er veel busjes. Iedereen wilde je zo snel mogelijk hun busje inkrijgen en er zo veel mogelijk geld voor vragen. We zochten een betrouwbaar busje uit. De man
vroeg er ongeveer 30.000 kwacha voor. Dat is dus ongeveer 60 euro. Ongeveer 6,50 per persoon voor een rit van bijna 2 uur. Prima dus. Het was best een korte rit vond
ik. De tijd ging erg snel. Toen we eenmaal aankwamen in Salima wist de chauffeur even niet waar hij heen moest. We zijden hem rij maar zo dicht mogelijk naar het water.
Hij reed door en na 10 minuutjes zagen we het water. Iedereen begon te juichen. Hij stopte bij een hek waar sunbird op stond. Direct kwam er een man langs de auto staan
en vroeg waar we heen moesten. We vroegen waar we het beste konden verblijven en hij zei: wacht maar ik stap wel in de auto en wijs de weg. Uitendelijk kwamen we aan
bij mufassa lodge. Een backpackers lodge waar je slaapt op een dorm. Met zijn allen bij elkaar dus. Lekker knus. Het waren ontzettend gezellige kamers en je betaalde
3500 kwacha per nacht. Ongeveer 7 euro per nacht. Helemaal prima.

Senga Bay is erg mooi. Het lijkt echt alsof je aan zee zit, maar het is gewoon een meer. Direct bij aankomst kwamen er mensen naar ons toe om spullen te verkopen zoals
kettingen en armbanden. Maar ook hele mooie schilderingen. Ik kocht twee mooie armbandjes en een ketting met een houten olifant eraan. Na wat afdingen kreeg ik mijn
ketting voor 1000 kwacha. Op het begin vroeg hij er 4000 voor, dus dat had ik even goed gefixt. Hans had samen met wat mensen geregeld dat ze vanavond voor ons een
vuurtje kwamen maken en 3 vissen voor ons zouden gaan bakken. Ook zouden ze trommels meenemen en zouden we er een feestje van maken. Rond half 8 stonden ze klaar. We
verzamelde ons rondom het vuur en zette wat muziek aan. Er zaten ongeveer 7 Malawianen bij. Ze waren ontzettend gezellig. Ze speelde muziek en ik heb met veel van de
jongens gepraat. Het was een ontzettend gezellige avond rondom het vuur. Toen het vuur uitgebrand was gingen we naar binnen om nog even met zijn allen een spelletje
te spelen. Na het spelletje vertrok ik rond 1 uur richting mijn bed, morgen geen wekker, en niks op de planning. Heerlijk.

Dag 26, snorkelen 22/5

Vanochtend werd iedereen wakker om half 7. Heerlijke tijd als je pas om 1 uur in bed lag en je lekker uit kon slapen. Gelukkig kon ik nog even doorslapen en werd ik
rond 10 uur gelukkig pas weer wakker. Voor mijn ontbijt bestelde ik een lekker ommeletje die me ontzettend goed smaakte. Vanmiddag zouden we met zijn allen met de
boot richting het eilandje midden in het water om te zwemmen en te snorkelen. De rest ging even naar het dorp maar ik Demi en Esther bleven achter. We besloten even
lekker in de zon te gaan liggen en te kletsen. We smeerde ons goed in en werden even helemaal zen op het strand. Toen de rest terugkeerde vertrokken we met het bootje
richting het eilandje. Onderweg haalde we nog even iemand op, die heel toevallig ook Nederlands was. Helaas werden Marlou, Lynn en Robbin ziek en stapte deze bij de
halte uit. De rest ging wel mee. Na wat minuutjes varen kwamen we aan bij het eilandje. Het was een prachtig eilandje wat bestond uit rotsen. Er was ontzettend helder
water. We zagen hele mooie kleine visjes die we straks van dichterbij konden bekijken. Het bootje werd vlak bij de kust vastgezet en we klommen over de rand het eiland
op. We hadden wat snorkels en duikbrillen meegenomen en na wat twijfel sprongen we in het water. Ik durfde eerst niet goed omdat de visjes niet aan de kant gingen toen
ik mijn voet in het water stak, en ik was bang dat ik op de visjes zou gaan staan. Maar na een tijdje was ik de eerste die in het water lag. Het water was heerlijk.
Toen ik mijn duikbril opzette zag ik direct de mooie kleuren van de visjes. Er zaten blauwe, grijze, gele, oranje en zwarte vissen. Ze waren erg klein en zwommen
gewoon letterlkijk 1 cm onder me.

De bestuurder van de boot gooide brood in het water waar de visjes direct op af kwamen. Het waren er zo veel en het was zo leuk om te zien. Soms ook een beetje eng,
want ze knabbelen ook aan je tenen. Maar na een paar minuten raakte ik gewend aan het gevoel en bleef ik lang in het water. Het zwemmen wat heerlijk en het kijken
naar de visjes wat ook super. Na het zwemmen hebben we nog even op het eilandje gezeten. Er liepen grote hagedissen over het eiland. Groter dan aan het land. Na wat
geklets vertrokken we weer met ons bootje richting het vaste land. Het was echt een geweldige ervaring. Eenmaal teruggekomen op het land bestelde ik een lekkere beef
kebab. Het was echt heerlijk. Beef aan een spiesje met paprika en ui, wat frietjes en een heerlijke salade. Man wat moet ik afkicken als we straks weer terug zijn.

Ook deze avond werd er weer een vuurtje gemaakt en hadden we dit keer geen 3 vissen maar 5! De jongens speelde weer muziek en het beloofde een gezellige avond te worden.
Opeen vroeg een van de jongens of we de circel groter wilde maken want ze gingen een traditionele dans laten zien. Ongeveer 15 minuten gebeurde er niks. Maar ineens
verschenen er overal mensen. Maar het was zo donker dat we bijna niks konden zien. Ineens kwam er iemand aan in een groot pak gemaakt van visnetten en plastic en
hij voerde een dans op. Het was ontzettend grappig. Na het eten gingen we weer naar binnen. We zouden een spelletje gaan spelen, maar hier is niet veel van gekomen.
We gingen naar de bar en dronken wat. Er kwamen ongeveer 5 jongens uit zuid Afrika bij ons staan. Ze wonen in Zuid-Afrika maar de ene kwam uit Duitsland, de ander uit
Engeland en de andere weer uit Zimbabwe. Wel waren ze allemaal blank. Ik vond er niet veel aan dus heb ik even met de barman gedanst en mocht ik even mee barman spelen.
De barman is een van de eigenaren. Een hele aardige man die ontzettend veel van muziek houd. Na wat dansjes vertrok ik weer naar bed, want de wekker staat voor de
verandering weer eens een keer om 6 uur! Morgen vertrekken we weer naar Muona. Ik was hier graag nog langer gebleven, maar ik kijk er ook naar uit om weer thuis te zijn.


Dag 27, terug naar Muona 23/5

Ook deze ochtend vertrokken we weer in alle vroegte naar huis. Nadat de kok speciaal voor ons een uur eerder was begonnen en we een lekker ontbijtje hadden gekregen
vertrokken we weer in een busje naar Blantyere. Vanaf hier zouden we met een ander busje verder reizen. De reis duurde ongeveer 4/5 uur. Best lang, maar opzich ging
de tijd best snel. Ik heb de hele reis muziek geluisterd met Lynn en lekker uitgebreid mee geplaybackt. De reis was gelukkig zo voorbij. In Blantyere besloten we eerst
even wat te gaan eten en daarna boodschappen te gaan doen. Ik keek wat voor me uit en zag een vrouw die ontzettend op Sheila leek. Ik tikte Lynn aan en zei: wow zij lijkt
op Sheila. En Lynn zei: inderdaad. Nou ze zal het vast wel niet zijn. Dus ik tikte Roos aan en zei hetzelfde en toen zag Roos de man van Sheila ook staan. En ja hoor,
ze waren het. Zo ontzettend toevallig dat we ze tegenkwamen in Blantyere! Ze schoven bij ons aan en aten met ons mee. Ook had ik nu eindelijk na 4 weken weer eventjes
tijd om met Daniel te skypen. 4 weken je lieve vriendje zien is ontzettend lastig. De tijd hier gaat snel, maar ik mis hem echt iedere dag. Het voelde zo ontzettend
goed om hem weer eventjes te spreken want morgen zijn we eigenlijk 5 jaar samen. Jammergenoeg kunnen we niet samen zijn, maar ik vind het al super dat ik hem even
heb kunnen spreken. Hij was gelukkig nog steeds zijn oude gekke zelf en maakte me zoals gewoonlijk aan het lachen. Het deed me ontzettend goed. Ook kon ik mijn papa,
mama en Meike even spreken. Het is zo fijn om gewoon eventjes met het thuisfront te kunnen praten. Je maakt zo veel mee hier en ik schrijf alles wel op mijn blog, maar
toch is het fijn om ze even in het echt te kunnen spreken. Er zit zo'n grote afstand tussen ons in. Het deed me echt goed om iedereen weer even gesproken te hebben.
Na het eten en het skypen deed ik samen met Demi wat boodschappen. Dingen die we echt nodig hadden zoals chips. Want ja dat kun je in Muona niet kopen. Na de boodschappen
stapte we weer in het volgende busje richting Muona. Ik zat weer samen met Lynn en we besloten een filmpje te kijken. Robbin keek ook gezellig mee. We keken Prisoners.
De tijd vloog daardoor gelukkig voorbij en de rit viel reuze mee. Rond half 9 kwamen we thuis aan. We pakte onze spullen uit en gingen rond half 10 uitgeput naar bed.
Dat was het dan, onze vakantie. Het was echt in een woord geweldig. Ik heb zo veel mooie dingen mogen zien, met als hoogtepunten de olifanten en de luipaard. Ook heb
ik de mooiste zonsondergang en sterrenhemel gezien. Herinneringen en gebeurtenissen die ik nooit meer zal vergeten. Ook vond ik het super gezellig met Hans, Robbin en
Esther en vind ik het stiekem we jammer dat ze volgende week alweer weg gaan..

Mijn vakantie was echt top! Ik kijk nu al uit naar het doorreizen en naar alles wat we daar gaan tegenkomen. Ook vind ik het echt leuk dat Hans Esther en Robbin hier
zijn. Eventjes wat andere mensen om mee te praten, en ze zijn ontzettend gezellig. Vanaf maandag start ik op de delivery ward samen met Deem. Ik kijk er ontzettend
naar uit! Tot volgende week, bedankt voor het lezen.

  • 24 Mei 2015 - 16:26

    Mama:

    Wat speciaal dat jij dit op 19jarige leeftijd allemaal mee mag maken en dat je er ons ook van mee laat genieten. Trots op jou lieverd !

  • 24 Mei 2015 - 17:39

    Grace En Fons:

    Wat een mooi beschreven verhaal, we genieten hiervan, xx

  • 25 Mei 2015 - 08:44

    Oma Thea :

    Meisje wat heb je al veel gezien en dat het zo goed met jou gaat ik ben trots op je.Heeeeeel veel liefs oma

  • 26 Mei 2015 - 22:02

    Yvonne:

    Mooie verhalen weer mogen lezen van je; jij bedankt voor het delen Jorie! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorie

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn grote avontuur. Vanaf dan ben ik te vinden in het Trinity Hospital in Muona in het landje Malawi. Hier zal ik 3 maanden stage gaan lopen. Toen ik in januari te horen kreeg of ik naar Malawi mocht, leek het net of ik aan het dromen was. Na weken van leuke voorbereidingen en het leren kennen van mijn groepsgenoten, ga ik dan toch bijna aan mijn reis beginnen. Ik kijk er heel erg naar uit, maar ook de zenuwen slaan nu toe. Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe het daar is, hoe de mensen zijn, hoe de cultuur is, maar het belangrijkste, hoe is de zorg. Na een goede voorbereiding te hebben gehad van Hans kijk ik er nog meer naar uit. Via deze blog kunnen jullie bijhouden wat ik mee maak en kunnen jullie mijn ervaringen lezen. Ik heb er ontzettend veel zin in! Een reactie achterlaten kan ook altijd. Ik kan niet op iedereen reageren aangezien ik bijna geen internet heb, maar ik zal jullie reacties zeker lezen. 25 april stap ik in het vliegtuig en dan gaat mijn grote avontuur van start! Dikke kus, Jorie van Ravensteijn

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 13554

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2017 - 09 Februari 2018

Stage Indonesië

25 April 2015 - 09 Augustus 2015

Stage Malawi

Landen bezocht: