Verkennen van Blantyere - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu Verkennen van Blantyere - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu

Verkennen van Blantyere

Blijf op de hoogte en volg Jorie

27 April 2015 | Malawi, Blantyre

Dag 2, verkenning van Blantyere. 27/4

Nadat we gisteren om 9 uur onze bedjes bezochten stonden we rond half 11 ‘s ochtends weer paraat om richting de stad te vertrekken. Gepakt en wel begonnen we aan onze tour. Om half 22 schatten we de temperatuur op zon 28 graden. Gelukkig is het hier niet benauwd en is het goed te doen. Met onze lange broeken en toeristische hoedjes vertrokken we. Geen idee waar we heen moesten, gewoon lopen! Omdat we nog niet hadden ontbeten zochten we een eettentje. Al snel vonden we iets, genaamd ‘bakery king’. We zagen heerlijke broodjes liggen en bestelde een ringdonut en een suikerbrood. Met hierbij een heerlijk glas ijskoude cola. Voor een donut betaalde we 90 kwacha dit is omgerekend €0,18. Voor een flesje cola betaalde we 160 kwacha, dit is omgerekend €0,33 cent. Ontzettend goedkoop dus!

Omdat we morgen al vroeg weg moeten besloten we 12 donuts mee te nemen. Toen we aan de vrouw vroegen of we er 12 mochten, keek de vrouw erg verbaasd en dacht dat ze het niet goed had verstaan. Eventjes gecheckt of ze er nog 12 had, en dat had ze. Na een bedankt vertrokken we verder de stad in. We zagen een bordje staat waarop stond ‘blantyere market’. Hier kregen we echt te zien hoe arm Malawi eigenlijk is. De kraampjes zijn gemaakt van hout, plastic en vuilniszakken. Het was een erg grote markt, erg indrukwekkend om te zien. Wat heel vreemd en grappig was, is dat iedereen vraagt of ze alsjeblieft op de foto mogen, en of je een foto van ze wil maken. Overal waar je komt willen mensen op de foto, alleen of met ons. Ook lopen er overal vrouwen met grote manden op hun hoofd, waarvan wij denken, HOE KUNNEN ZE DAT OP HUN HOOFD HOUDEN! Erg apart maar toch ook wel mooi om te zien dat de vrouwen gewoon werken met hun kinderen op hun rug en de manden op hun hoofd. Toen we in het overdekte deel van de markt kwamen riep een man heel hard, AZUNGOE, waarop meerdere mensen reageerde en mee riepen. In dit gedeelte van de markt kwamen we langs het groente en fruit maar ook langs het vlees, nouja wat je vlees kan noemen. Kippen worden levend op zijn kop aan hun poten vastgehouden en verkocht. Ook zitten ze wel met zijn 10en in een kooitje van 1 vierkante meter. Ook word overal gedroogde vis verkocht en staan er kraampjes waar je kip met friet kan kopen. Ook worden er overal prachtige stoffen verkocht waarvan jurken en tuniekjes worden gemaakt. Wat me opviel is dat ik nog niet een vrouw achter een naaimachine heb gezien, eigenlijk alleen maar mannen. De markt was een prachtig iets om te zien en te beleven. Zo ontzettend druk en vol, maar echt

Nadat we de markt hadden gehad gingen we opzoek naar een bank. Dit moest een standard bank zijn, omdat dit de enige bank was waar wij konden pinnen. De overgang van de markt naar de bank was groot. De huizen zagen er beter uit, en de mensen minder arm. We kwamen nu echt in de stad. Het was een lange weg met wel 10 verschillende soorten banken. Omdat we morgen al vertrekken naar Muona besloten we 40.000 kwacha te pinnen, dit is ongeveer €83,-. Zo konden we vanavond ook nog wat lekkers eten. Ook kochten we in de stad een nieuwe simkaart voor onze telefoon. Een simkaartje kost ongeveer €1,50 en 200 smsjes kosten nog geen €2,-. Waar we eigenlijk het meest aan moeten wennen is de koerst van euro naar kwacha. 1000 kwacha is ongeveer €2,05. Dus wanneer we ergens iets zien staan wat 3000 kwacha kost, klinkt dat voor ons als heel veel geld, even wennen dus!

Na een lange wandeling en zere (en stinkende) voeten kwamen we rond 14:45 weer aan bij onze lodge. Eventjes chillen en verslagen schrijven, maar het belangrijkste: onze telefoons instaleren. Na heeeeeeeeel veel gedoe en heel veel hulp van Lynn en Nienke was het ons gelukt en was ik dolblij dat ik mijn mama eventjes kon spreken. Niet lang, maar toch voelde het heerlijk! Nu nog even wachten op Marlou en Roos en dan vertrekken we morgen naar Muona. Hierna zal het dus ook eventjes duren voordat ik mijn volgende verslag weer online ga zetten. Bedankt voor het lezen en tot snel allemaal <3!

Liefs, Jorie van Ravensteijn


  • 27 April 2015 - 21:09

    Mama:

    Wat een mooie, indrukwekkende eerste indrukken ! Hvj xxx

  • 27 April 2015 - 21:15

    Anke:

    Gaaf jorie! :D heeel veel plezier! Vast een dag geweest met supet veel indrukken. Geniet ervan!

  • 27 April 2015 - 21:52

    Daniel:

    Suuuuper trots op jou!!

  • 27 April 2015 - 22:04

    Grace:

    hey Jorie
    Begin is gemaakt, xx

  • 27 April 2015 - 22:56

    Marta:

    Fijn dat je een goede reis hebt gehad. en dat je al iets van de cultuur hebt meegemaakt van Malawi.
    heel veel liefs van ons allemaal.. en we kijken nu al uit naar jouw volgend verslag! :-) Lof joe

  • 28 April 2015 - 12:37

    Talita:

    Ik ben wel jaloers op die donuts voor 18 cent.. Gelukkig is de reis goed gegaan! En wat een harde werkers die vrouwen daar..

    Veel succes en ben benieuwd naar je volgende reisverslag
    xxx

  • 28 April 2015 - 21:47

    Fenna:

    Mooi verslag lieve zus. Ik ben super trots op je! Xxx

  • 28 April 2015 - 21:50

    Meike:

    Ik kan nog steeds niet geloven dat mijn grote zus in Malawi zit. Super fijn en leuk om dit te lezen! Ik kijk uit naar het volgende verslag. Succes lieve Joor! ❤️❤️❤️❤️

  • 28 April 2015 - 21:53

    Ronald:

    super meid. Mooie verslagen gemaakt, op naar je stage! Sterkte en succes! Hvj xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorie

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn grote avontuur. Vanaf dan ben ik te vinden in het Trinity Hospital in Muona in het landje Malawi. Hier zal ik 3 maanden stage gaan lopen. Toen ik in januari te horen kreeg of ik naar Malawi mocht, leek het net of ik aan het dromen was. Na weken van leuke voorbereidingen en het leren kennen van mijn groepsgenoten, ga ik dan toch bijna aan mijn reis beginnen. Ik kijk er heel erg naar uit, maar ook de zenuwen slaan nu toe. Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe het daar is, hoe de mensen zijn, hoe de cultuur is, maar het belangrijkste, hoe is de zorg. Na een goede voorbereiding te hebben gehad van Hans kijk ik er nog meer naar uit. Via deze blog kunnen jullie bijhouden wat ik mee maak en kunnen jullie mijn ervaringen lezen. Ik heb er ontzettend veel zin in! Een reactie achterlaten kan ook altijd. Ik kan niet op iedereen reageren aangezien ik bijna geen internet heb, maar ik zal jullie reacties zeker lezen. 25 april stap ik in het vliegtuig en dan gaat mijn grote avontuur van start! Dikke kus, Jorie van Ravensteijn

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 13552

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2017 - 09 Februari 2018

Stage Indonesië

25 April 2015 - 09 Augustus 2015

Stage Malawi

Landen bezocht: