Stageweek 6 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu Stageweek 6 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu

Stageweek 6

Door: Jorie van Ravensteijn

Blijf op de hoogte en volg Jorie

23 Juli 2015 | Malawi, Blantyre

Hello everyone!

Deze week was een wat minder spannende week. Demi en ik mochten terug naar de kraamafdeling maar daar was helaas niet veel te doen. De afgelopen week is het ontzettend rustig geweest in het ziekenhuis. Een rustweekje dus! Veel leesplezier.

Dag 48, terug naar Blantyere 15/06

Vandaag is het alweer tijd om terug te gaan naar Blantyere. Na twee ontzettend gezellige dagen was het vandaag dan toch echt weer tijd om te vertrekken. We besloten om een avondbus terug te nemen zodat we lekker rustig aan konden doen. Nadat we rustig al onze spullen in hadden gepakt verlieten we rond 1 uur de lodge en liepen we richting het centrum. Daar aten we nog wat en daarna namen we een taxi richting de bussen. Rond 4 uur vertrokken we met de bus terug richting Blantyere. Daar kwamen werond een uur of 10 aan. Er waren geen taxi's meer, maar gelukkig kwamen we een jongen tegen die ons wel wilde afzetten. 1 probleempje, we moesten wel met 7 man in een auto. Ik was de gelukkige en mocht voorin gaan zitten bij een jongen op schoot. Nou.. ……beste taxi rit ever ;). Gelukkig duurde het niet lang en kwamen we na 5 minuutjes aan bij Doogles. Na aankomst aten we wat en vertrokken we richting onze bedden, morgen worden we alweer om 8 uur opgehaald om terug te gaan naar Muona.

Dag 49, terug naar Muona 16/06

Over vandaag heb ik niet veel spannends te vertellen. Om 8 uur werden we opgepikt en reden we terug naar Muona. Ook dit keer zaten we weer in de pickup. Heerlijk de wind in de haren en het zand in je gezicht. Na ongeveer 5 uurtjes kwamen we weer aan in Muona. De rest van de dag hebben we niks meer gedaan, lekker vroeg gaan slapen, want morgen moeten we alweer aan het werk.

Dag 50, dagje kraamafdeling 17/06

Vandaag begonnen we aan een nieuwe week op de kraamafdeling. Deem en ik vertrokken na de overdracht richting de afdeling. Er lag niemand in labour en er was niet veel te doen. Wel lag er een vrouw die 23 weken zwanger was, maar het kindje niet meer leefde. Ze kreeg medicatie zodat de bevalling in start kon worden gezet, maar we hebben haar hierna niet meer gezien. Tijdens onze dienst zagen we een bevalling maar konden we helaas maar heel weinig doen omdat er nog 9 andere studenten aanwezig waren. Daarom besloten Demi en ik om een beetje rond te gaan lopen en op alle afdelingen wat te gaan kijken. Ook op de andere afdelingen was er niet veel te doen. Het was rustig in het hele ziekenhuis. Geen dag met actie dit keer dus! Na onze dienst aten we in het huisje naast ons waar de ouders van Roos 2 dagen verbleven. Daarnagingen we wederom weer lekker vroeg slapen.

Dag 51, outreach 18/06

Vanochtend vertrokken Demi en ik samen op outreach. We vertrokken met een auto richting een dorpje ongeveer 30 minuten verderop. Onderweg kregen we een flesje cola en een donut van onze collega's, ontzettend lief! Toen we aankwamen bij de outreach zagen we veel vrouwen en kinderen onder een boom zitten. Ze waren alvast gestart met het wegen. Omdat een collega ziek was moesten we mister Phiri zo veel mogelijk helpen. We hielpen met het invullen van de boekjes en het registreren. Nadat alle kindjes gewogen waren konden we beginnen aan het inenten. Aangezien ik dat nog steeds niet prettig vind hielp ik mee met het geven van vitamine A pillen, ROTA en Polio druppels. Richting het einde verzamelde ik toch even al mijn moed en injecteerde ik een baby'tje. Het ging ontzettend goed dus uiteindelijk heb ik 4 kindjes kunnen vaccineren! Na de outreach hoefde we niet meer terug naar ons werk en besloten we om een wasmiddag te gaan houden (want ook dat is af en toe nodig). Na de was werkte ik aan mijn opdrachten en heb ik eigenlijk niks spannends meer gedaan. Zoals gebruikelijk vertrok ik weer lekker vroeg naar mijn bed!

Dag 52, party 19/06

Vandaag besloten Deem en ik om een mixdagje te gaan houden (in overleg met Sheila). Aangezien we echt niks kunnen op de kraamafdeling wegens de studenten vinden we het leuker om wat rond te lopen en te kijken waar we iets kunnen doen. Ook hebben we nu lekker de tijd om aan onze opdrachten te werken. We hebben bijna de hele dag op de kinderafdeling rondgehangen. Toen we Sheila tegenkwamen zei ze dat we naar huis mochten omdat er echt niks te doen was en we beter aan onze opdrachten konden gaan werken. Rond 1 uur liepen we richting huis. Iedereen werkte wat aan zijn opdrachten. Na het harde werk besloten we ons voor te gaan bereiden op het vrijdagavond feestje. Want ook vanavond gaan we weer feesten met onze collega's. Maxwell heeft ons wederom weer ontzettend geholpen en dit keer mochten we ook zijn muziekinstallatie lenen. Rond demiddag kwamen ze de drank en 7 kilo geit brengen. Onze koelkast stond werkelijk waar helemaal vol met drank. Er paste niks meer bij. De rest van de dag hielden we ons bezig met de voorbereidingen en met relaxen. Omdat we allemaal niet zo veel zin hadden om te koken besloten we een eitje te bakken. Omdat het vandaag Maxwells verjaardag was, versierde we het hele huis en bakte Nien een taart. Rond half 8 kwam Maxwell samen met zijn vrouw aan. We maakte het huis donker en toen hij binnenkwam zongen we Happy Birthday en mocht hij de kaarsjes op de taart uitblazen. Hij vond het ontzettend leuk. Na het zingen hielpen we zijn vrouw met het voorbereiden van de geit. Rond een uur of 8 kwamen de rest. De muziek stond lekker hard en het feest ging van start. Het was een ontzettend goed feestje want om half 5 plofte we onze bedden in.

Dag 53, chillen 20/06
Nadat we gisteren ontzettend laat in onze bedden lagen, rolde we vanochtend rond 1 uur onze bedden uit. De rest van de dag lagen we of op de bank of in onze bedden. Rond 5 uur besloot ik om wat eten te gaan maken en maakte ik zelfgemaakte tomatensoep met toast en omeletjes. Het viel gelukkig ontzettend goed in de smaak en rond 8en plofte iedereen weer zijn bed in. Een heerlijke uitbrak dag dus.

Dag 54, chillen 2.0 21/06

Ook vandaag hebben we niet meer uitgevoerd dan gisteren. Iedereen heeft lekker zijn eigen ding kunnen doen. Lekker wat lezen of film kijken. Omdat onze laatste twee weken onze keuze weken waren besloten we de koppeltjes op te splitsen. Marlou, Lynn en ik gaan als eerste naar de operatie kamer en Nienke, Demi en Roos gaan naar de kinderafdeling. Volgende week draaien we om. De rest van de dag heb ik aan mijn opdrachten gewerkt en verder gelezen in mijn boek. Ook vandaag ging ik weer lekker vroeg naar bed.

Volgende week splitsen we de groepen op. Ik ga samen met Lynn en Marlou naar de operatiekamer en Nienke, Roos en Demi starten op de kinderafdeling. Omdat het onze laatste weken zijn, mogen we zelf kiezen op welke afdelingen we willen staan. Ik heb er onwijs veel zin in. Actie in de tent! Bedankt voor het lezen.

liefs, Jorie van Ravensteijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorie

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn grote avontuur. Vanaf dan ben ik te vinden in het Trinity Hospital in Muona in het landje Malawi. Hier zal ik 3 maanden stage gaan lopen. Toen ik in januari te horen kreeg of ik naar Malawi mocht, leek het net of ik aan het dromen was. Na weken van leuke voorbereidingen en het leren kennen van mijn groepsgenoten, ga ik dan toch bijna aan mijn reis beginnen. Ik kijk er heel erg naar uit, maar ook de zenuwen slaan nu toe. Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe het daar is, hoe de mensen zijn, hoe de cultuur is, maar het belangrijkste, hoe is de zorg. Na een goede voorbereiding te hebben gehad van Hans kijk ik er nog meer naar uit. Via deze blog kunnen jullie bijhouden wat ik mee maak en kunnen jullie mijn ervaringen lezen. Ik heb er ontzettend veel zin in! Een reactie achterlaten kan ook altijd. Ik kan niet op iedereen reageren aangezien ik bijna geen internet heb, maar ik zal jullie reacties zeker lezen. 25 april stap ik in het vliegtuig en dan gaat mijn grote avontuur van start! Dikke kus, Jorie van Ravensteijn

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 13543

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2017 - 09 Februari 2018

Stage Indonesië

25 April 2015 - 09 Augustus 2015

Stage Malawi

Landen bezocht: