Stageweek 5 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu Stageweek 5 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jorie Ravensteijn - WaarBenJij.nu

Stageweek 5

Door: Jorie van Ravensteijn

Blijf op de hoogte en volg Jorie

23 Juli 2015 | Malawi, Blantyre

Hallo allemaal,

Een beetje aan de late kant, maar hé, beter laat dan nooit. In deze week vertel ik meer over mijn tweede stageweek op de kinderafdeling. Ook begonnen we vrijdag aan onze citytrip naar Lilongwe. Al met al, veel leesplezier :)

Dag 41, kinderafdeling 08/06

Vandaag startten we aan een nieuwe week op de kinderafdeling. Nadat we er al een week hadden gestaan hadden we geen moeite met het inkomen. We startte de ochtend met de vitale functies en daarna liepen we mee met de doktersronde. Eigenlijk is het de rest van de dag ontzettend rustig geweest. We hebben niet veel kunnen doen. Wel hebben we veel opnames mee kunnen kijken en kunnen begeleiden. Omdat we nu al een week op de afdeling hebben gestaan is het voor ons makkelijker om medicatie klaar te maken en om de handelingen uit te voeren. Wanneer we zien dat er iemand binnenkomt kunnen we meteen helpen door bijvoorbeeld de vitale functies te gaan meten en om een malariatest te doen. Dit is eigenlijk het enige wat we de hele dag hebben gedaan. Na de lunch was er ook niet veel meer te doen. Om 4 uur vertrokken we richting huis en de rest van de avond hebben we weinig uitgevoerd. Lekker vroeg naar bed.

Dag 42, rustig dagje 09/06

Ook vandaag stond er niks bijzonders op de planning. Zoals iedere ochtend startte we de ochtend met de vitale functies en liepen we daarna met de doktersronde mee. De rest van de dag zagen we wat opnames. We hebben vooral veel lol gemaakt met onze collega's. Aan het eind van de middag hadden we een afspraak met William. We moesten nog wat dingen bespreken wat betreft onze donaties. William leid alle projecten in en rondom het ziekenhuis. Daarom gingen we samen met hem in overleg om te kijken wat het belangrijkste is en waar we ons geld aan uit willen geven. Door de overstromingen is de medicijnkoelkast die bij de apotheek staat, kapot gegaan. Dit is een ontzettend belangrijk item want nu kan de medicatie niet goed worden koel gehouden. Daarom had dit een ontzettend grote prioriteit. Buiten dat wilden we ook iets doen voor de community. Al snel kwamen we tot iets waar iedereen het mee eens was, namelijk leraren opleiden. Met het overige geld willen we 3 leraren naar Blantyere sturen voor een opleiding zodat er goede lessen kunnen worden gegeven op de scholen. Verder vinden we de kindjes erg belangrijk. Daarom kozen we ervoor om een DVD speler aan te schaffen zodat de kindjes iets te doen hebben. Na het overleg hebben we niks meer gedaan, lekker gegeten en vroeg gaan slapen.

Dag 43, outreach en avondpret 10/06

Vandaag vertrokken Demi, Lynn en ik al vroeg in de ochtend op outreach zoals we eigenlijk wekelijks doen op woensdag. We vertrokken met de ambulance richting de plek waar we moesten zijn. Al gauw zagen we dat we hier vorige maand ook waren geweest. Op het begin was het erg rustig, maar daar kwam al gauw verandering in. Het werd al snel drukker en er kwamen steeds meer vrouwen en kinderen bij. We hielpen mister Piri (de verpleegkundige) met het invullen van de schema's en het wegen van de kindjes. Daarna hielpen we mee met het inenten. Ik vind het nog steeds geen leuk klusje dus ik hield het wederom bij het klaarmaken van de injecties. Het was een erg drukke outreach maar wel weer ontzettend leuk om mee te helpen. Na de outreach vertrokken we weer richting huis en hoefde we niet meer te werken. In de middag heb ik vooral aan mijn opdrachten gewerkt. Na het eten verveelde we ons ontzettend en besloten we om naar het ziekenhuis te lopen om te kijken of er iets te doen was. Daar kwamen we Gift tegen. We bleven even wat kletsen op de kinderafdeling en liepen daarna richting Vunjani. Ze gaf ons een rondleiding door haar huis. Het huisje is ontzettend klein. Ze heeft een keuken en een slaapkamer. De douche en wc zijn buiten. Na ons bezoekje liepen we terug naar de afdeling. Voordat we gingen wilden we graag nog even op de kraamafdeling kijken en we hadden ontzettend veel geluk want er startte een bevalling. Niet veel later hoorden we dat ze een keizersnede kreeg en mochten we met zijn allen mee kijken. Omdat er geen broeken meer waren moesten we allemaal een jurk aan. Het zag er echt belachelijk uit, maar nu hadden de mannen ook weer wat te lachen. Maxwell (de anesthesist) en Mylos (de dokter) voerde de keizersnede uit. De keizersnede verliep goed en erg snel. Na de keizersnede hebben we nog wat gekletst met Maxwell en daarna liepen we weer richting huis. Toen we thuis kwamen dook ik meteen mijn bed in, want morgen weer een dag.

Dag 44, bloed doneren 11/06

Het is een erg rustige week deze week. Ook vandaag hadden we echt niks te doen. Er lagen maar 6 kindjes op de afdeling en er kwam maar 1 opname bij. Na wat vitale functies en wat spelen liep onze ochtend al weer op zijn einde. In de middag hadden we een afspraak met William over onze donaties. Hij had een berekening gemaakt voor alle spullen die we aan het ziekenhuis wilde geven. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om alles te kopen waar we aan dachten, omdat we genoeg budget hadden. Na het overleg besloten Lynn, Marlou en ik om naar de bloedbank te gaan om ons bloed te doneren aan het ziekenhuis. Na wat wachten en wat testen was ik als eerste aan de beurt. Voordat ik het wist was ik al klaar en een halve liter bloed armer. Toen ik in de koelkast keek waar ze het bloed bewaarde, zag ik dat hij helemaal leeg was.
Er lag haast geen bloed meer in. Marlou Lynn en ik zijn alle drie A+. Toen we thuis kwamen hoorden we dat ons bloed al gebruikt was en een leven had gered. Het voelde zo ontzettend goed om iets te kunnen doen voor iemand. Het liefst had ik gelijk weer bloed gegeven, maar aangezien dit maar een keer in de 3 maanden mag, was dit niet mogelijk. Na het doneren van het bloed vond ik het verstandig om lekker te gaan rusten en vroeg te gaan slapen, en dat heb ik ook gedaan. Morgen moeten we ontzettend vroeg op want dan beginnen we aan onze citytrip naar Blantyere en Lilongwe!

Dag 45, op naar Blantyere 12/06

Het geluid van de wekker deed me vanochtend ontzettend veel zeer. Te weinig slaap en een te korte nacht, maar ook was ik erg enthousiast, want vandaag begonnen we aan
onze citytrip! Onze eerste halte werd Blantyere. Na een reis van ongeveer 4,5 uur arriveerde we op tijd in Blantyere. Samen met Patrick Joe liepen we naar de Game (de mediamarkt van Malawi) om onze donaties te gaan kopen. Met ongeveer 800.000 kwacha op zak liepen we richting de winkel. Heerlijk om te shoppen met zo veel geld! We zochten als eerste naar een DVD speler voor op de kinderafdeling, en deze vonden we al snel. Het volgende waar we naar op zoek gingen was een koelkast. Na wat bellen met William zochten we een mooie koelkast uit. Ook kochten we 3 strijkijzers en daarna waren we klaar. Na al onze inkopen gingen we heerlijk wat eten en ontmoetten we de ouders van Roos bij de Shoprite. Patrick Joe at met ons mee en reed daarna terug naar Muona. Na het eten zochten we een bank waar we konden pinnen, helaas werkte geen een bank en konden we nergens geld krijgen. Gelukkig had ik nog net genoeg om een taxi en het verblijf in Doogles te betalen. Toen we in Doogles aankwamen liepen we richting onze dorm. Omdat iedereen toch echt geld nodig had besloten we om even richting de stad te lopen. Ook hier werkte alle banken niet mee. Bij terugkomst had iedereen ontzettende honger en bestelde wat te eten. De ouders van Roos trakteerde het eten, ontzettend lief van ze. Na het eten gingen we lekker onze bedjes in, want morgen moeten we om 7 uur aanwezig zijn bij de axa bus richting Lilongwe!

Dag 46, met de bus 13/06

Ook vanochend waren de wekker en ik geen goede vrienden. Wederom moesten we erg vroeg op, maar langzamerhand raak ik er wel aan gewend. Met vermoeide hoofdjes zochten we een taxi die ons richting de axa bus wilde brengen. Eenmaal bij de axa bus aangekomen moesten we daar nog een uur wachten. Want ja, Afrikaanse tijd.. Nadat iedereen bijna in slaap was gevallen kwam na een uur de bus aangereden. Nu kon onze 5 uur durende reis beginnen. Op naar Lilongwe! Na 5 uur rijden kwamen we eindelijk aan in Lilongwe. Ook hier konden we geen bank vinden die zijn werk deed. Omdat we nog wat geld uit de donatiepot hadden waren we genoodzaakt daar wat uit te lenen. En zodra de banken weer werken, stoppen we het geld weer terug. Wel een beetje een domper van onze reis, maar hey, dat komt wel weer goed. We besloten wat te gaan eten vlak bij de axa bus en onze reis terug alvast te boeken. Na het eten liepen we richting een taxi die ons naar de Korea Garden lodge bracht. Gisteren hadden we met deze lodge gebeld en 3 kamers gereserveerd. Toen we daar eenmaal aankwamen zeiden ze niks af te weten van een reservering en was er geen plek meer. Gelukkig hadden we onderweg een lodge gezien die op loopafstand was. We besloten daar heen te gaan. De lodge heten Mufatsa, een erg gezellig lodge waar we met zijn 5en op een kamer konden slapen (Roos is weg met haar ouders). Het was ook nog eens een stuk goedkoper en ontzettend gezellig. Op onze eerste dag ontmoette we Lisander. Een Nederlandse jongen die naar Malawi is gekomen zonder reden, gewoon om alles te gaan bekijken. Een aardige knul. We besloten deze avond niks meer te doen. We bestelde eten, wat echt heeeeel lekker was. Ik bestelde kip curry, samen met Lynn. Het kippetje was vers geslacht en het eten werd bereid door een vrouw in de keuken. Het was echt heel lekker. Marlou en Demi hadden een pizza. Ook deze werd speciaal voor ze gemaakt. Echt super. Na het eten hebben we eigenlijk alleen maar geskyped met het thuisfront en zijn we aardig vroeg gaan slapen omdat we allemaal ontzettend moe waren.

Dag 47, rondbanjeren in Lilongwe 14/06

Vanochtend hadden we de kans om uit te slapen. Een beetje jammer dat we allemaal om half 7 al wakker werden door de zon. Gelukkig kon ik nog even verder slapen maar om 9 uur kon ik het niet meer. Ik heb het ontzettend koud gehad deze nacht, maar er was maar een deken. Kou lijden in Afrika, wie had dat gedacht. In Lilongwe is het een stuk kouder dan in Muona. Na het ontbijt vertrokken we rond 11 uur met zijn allen richting het centrum. Lissander liep met ons mee. We gingen als eerst op zoek naar een bank. Na 6x proberen lukte het uiteindelijk met mijn creditcard om geld te pinnen. EINDELIJK GELD. Nadat we bij de bank waren geweest liepen we richting de markt. Het is zondag dus het was erg rustig. Nadat we de markt hadden gezien liepen we richting de shoprite. Daar zitten verschillende eettentjes. Ik nam de kip met friet wat echt heel lekker was. Daarna liepen we nog richting een klein marktje met souvenirtjes. Nadat ik de halve markt leeg had gekocht liepen we terug naar onze lodge. Lekker met de voeten omhoog, colaatje erbij en relaxen. Rond 18:00 uur liepen we richting de stad en zochten we een leuk eettentje uit. Voor het eerst konden we nu lekker gaan uit eten. Het eten was echt ontzettend lekker. Als voorgerecht nam ik de uienringen en als hoofdgerecht een kipburger met frietjes en als nagerecht een mojito. Het wasecht een hele gezellige avond. Na een super gezellig etentje liepen we rond 21:00 uur weer naar huis. Daarna kletsten we gezellig en skypte we met het thuisfront. Het was een zeer geslaagde dag!

Bedankt voor het lezen

Liefs, Jorie van Ravensteijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorie

Hallo allemaal, Op 25 april begin ik aan mijn grote avontuur. Vanaf dan ben ik te vinden in het Trinity Hospital in Muona in het landje Malawi. Hier zal ik 3 maanden stage gaan lopen. Toen ik in januari te horen kreeg of ik naar Malawi mocht, leek het net of ik aan het dromen was. Na weken van leuke voorbereidingen en het leren kennen van mijn groepsgenoten, ga ik dan toch bijna aan mijn reis beginnen. Ik kijk er heel erg naar uit, maar ook de zenuwen slaan nu toe. Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe het daar is, hoe de mensen zijn, hoe de cultuur is, maar het belangrijkste, hoe is de zorg. Na een goede voorbereiding te hebben gehad van Hans kijk ik er nog meer naar uit. Via deze blog kunnen jullie bijhouden wat ik mee maak en kunnen jullie mijn ervaringen lezen. Ik heb er ontzettend veel zin in! Een reactie achterlaten kan ook altijd. Ik kan niet op iedereen reageren aangezien ik bijna geen internet heb, maar ik zal jullie reacties zeker lezen. 25 april stap ik in het vliegtuig en dan gaat mijn grote avontuur van start! Dikke kus, Jorie van Ravensteijn

Actief sinds 18 Maart 2015
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 13532

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2017 - 09 Februari 2018

Stage Indonesië

25 April 2015 - 09 Augustus 2015

Stage Malawi

Landen bezocht: